Subject: FW: Psühhoterapeudi ning töö- ja organisatsioonipsühholoogide kutsestandardite loomise taotlused
From: "SM Info"
To: "SM Info"
Date: Wed, 17 Apr 2024 09:06:44 +0300

From: Helen Uustalu <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, April 16, 2024 1:01 PM
To: Katre Koppel <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Psühhoterapeudi ning töö- ja organisatsioonipsühholoogide
kutsestandardite loomise taotlused

15.04.2024 nr 6-8/10

Tere Katre!

Kutsekotta on laekunud kaks taotlust kutsestandardite loomise
algatamiseks:

1.	Eesti Psühhoteraapia Assotsiatsiooni taotlus psühhoterapeudi
kutsestandardi välja töötamiseks
2.	Eesti Psüholoogide Liidu taotlus töö- ja
organisatsioonipsühholoogi kutsestandardi välja töötamiseks

Mõlemad taotlused on lisatud ka manusesse.

Psühhoterapeut, tase 7 kutsestandard töötati esmakordselt välja 2016/2017,
kuid Tervishoiu Kutsenõukogu 27.04.2017 koosolekul antud kutsestandardit
ei kinnitanud põhjendusega, et psühhoteraapiat ei tohi läbi viia inimene,
kellel puudub meditsiiniline haridus või kliinilise psühholoogi pädevus.
Psühhoteraapia peab jääma kliinilise psühholoogi spetsialiseerumiseks.
Tõenduspõhise psühhoteraapia läbiviimine on meil kompetentsina kirjeldatud
kutsestandardis kliiniline psühholoog, tase 7
<https://www.kutseregister.ee/ctrl/et/Standardid/vaata/11197801>
spetsialiseerumisena kliiniline psühholoog-psühhoterapeut, tase 7.

Tööpsühholoog, tase 7 kutsestandard on varasemalt välja töötatud
2012/2013, kuid antud kutsestandard ei leidnud kasutust töömaailma kutse
andmises ja tulenevalt sellest lõppes standardi kehtivus 2018 aastal.
Eesti Psühholoogide Liit on esitanud taotluse töö- ja
organisatsioonipsühholoogi kutsestandardi loomiseks juba 2022. aasta
alguses, mida 07.04.2022 Tervishoiu Kutsenõukogu ei kinnitanud.
Kutsenõukogus toodi põhjendustena välja, et psühholoogia valdkonnas võiks
kaaluda erinevate spetsialiseerumiste loomist olemasolevates
kutsestandardites, et vältida erinevate osaliselt kattuvate standardite
loomist. Lisaks tehti ettepanek valdkonna selgemaks kaardistamiseks
koostöös Sotsiaalministeeriumiga, et selgitada välja, millised on peamised
vajalikud psühholoogia kutsealad, kuidas need omavahel suhestuvad ning
millised on nende rollid ja paigutumine vaimse tervise süsteemis
tervikuna. Samuti toodi välja, et selgemalt peaks olema paigas ka
hariduslik ettevalmistus.

Kuna Sotsiaalministeeriumis on hetkel algusfaasis analüüs vaimse tervise
spetsialistide kvalifikatsiooni teekondade kaardistusest, siis hetkel
oleme Kutsekojas allolevaid psühholoogia valdkonna kutsestandardeid
muudatusteta pikendanud kuni 15.11.2025

Kliiniline psühholoog, tase 7
<https://www.kutseregister.ee/ctrl/et/Standardid/vaata/11197801>

Psühholoog-nõustaja, tase 7
<https://www.kutseregister.ee/ctrl/et/Standardid/vaata/11197839>

Spordipsühholoog, tase 7
<https://www.kutseregister.ee/ctrl/et/Standardid/vaata/11197899>

Lisaks on standardid ka koolipsühholoogile, mis kehtivad kuni 31.12.2025
Koolipsühholoog, tase 7
<https://www.kutseregister.ee/ctrl/et/Standardid/vaata/10859349>  ja
Koolipsühholoog, tase 8
<https://www.kutseregister.ee/ctrl/et/Standardid/vaata/10859507>

Oleme Kutsekojas samuti seisukohal, et psühholoogide kutsestandardite
uuendamisel tuleb esmalt analüüsida valdkonna ekspertide poolt erinevate
standardite kompetentside kattuvust ja selleks peab selgelt paigas olema
erinevate psühholoogia suundade hariduslik ettevalmistus.  Kui ilmneb suur
kattuvus, siis on mõistlik standardeid kokku tõsta ja erinevad
psühholoogia valdkonnad kirjeldada spetsialiseerumistena.

Kuidas on teie seisukoht antud kutsestandardite loomise taotluste
menetlemiseks? Kas need taotlused oleks mõistlik panna ootele kuni
selguvad analüüsi tulemused? Jääme ootama teie seisukohta hiljemalt 30.
aprilliks. Täname!

Tervitades

Helen Uustalu

Kutsenõukogude koordinaator

Tel +372 6791 752

SA Kutsekoda
Mustamäe tee 16, Tallinn 10617